FAQ

1. Hvordan vurderer i størrelserne på tøjet?
Svar: Vintage tøj kan have meget individuelle størrelser, grundet dets forskellige produktionsår. Derfor kan man f.eks. komme ud for, at der i en 40 år gammel nederdel står str. 42 men at dens mål i dag i virkeligheden ville svare til en str. 38. Af denne grund har vi valgt at vurdere tøjets størrelser ud fra et “nutidigt” måleskema. Derfor kan du komme ud for at modtage en vare der er angivet en anden størrelse i, end den der er angivet på hjemmesiden. Vi har valgt at beskrive varerne på hjemmesiden med så mange mål som muligt, derfor beder vi dig sammenholde disse mål med dine egne mål eller evt. målene på et stykke tøj der minder om det du har kig på. Du skal blot huske ikke at tage mål på f.eks. strik og andre elastiske materialer for nøje, da disse ofte vil give sig når de bæres.

2. Hvordan vurderer i standen på tøjet?
Svar: Vi handler med brugt tøj og tilbehør der har mellem 20-50 år på bagen. Der må derfor påregnes en vis form for brugsspor af varerne. Vi tjekker dog altid varerne igennem for fejl som f.eks. huller, pletter, lugt el. lign .

3. Hvordan vurderer i alderen på tøjet?
Svar: Vi vurderer alder udfra mange elementer. Bl.a. mærker, lynlås, stof, print og snitmønster af tøjet. Af og til kan vurderingen være udfordrende; hvis varen f.eks. er hjemmesyet eller ikke har klassiske vurderings-elementer som eksempelvis lynlåse eller indvendige mærker. Vi forsøger naturligvis at vurdere så præcist som muligt, men aldersvurderingerne er altså et overordnet skøn. Udover eget skøn er tøjet aldersvurderet af leverandøren.

4. Hvad er vintagetøj?
Svar: Der findes lidt forskellige definitioner af begrebet “vintagetøj”, som regel grundet forskellige holdninger til hvor “gammelt” tøjet skal være før det må kaldes for “vintage”. Vores definition af vintagetøj er; tøj og tilbehør der har mere end 20-30 år på bagen – altså fra ca. 1990erne og ældre.

5. Lugter tøjet?
Svar: Tøjet er som udgangspunkt gjort klar til salg af leverandøren, men vi vurdere altid tøjet og vasker det hvis det skønnes nødvendigt.

6. Hvor hurtigt får jeg min pakke/ hvilket fragtfirma anvender i?
Svar: Din ordre bliver afsendt indenfor 2-3 hverdage med GLS.

7. Hvordan kommer jeg i kontakt med jer?
Svar: Du kan sende en besked til os via kundeservice kundeservice@secondandnew.dk eller ringe til os på telefon 21343122 indenfor åbningstiden som er alle hverdage mellem kl. 1500-1730.

8. Har i en fysisk butik?
Svar: Vi har et showroom på Parkgade 49, 6400 Sønderborg som man kan besøge efter aftale ved at skrive en mail til kundeservice@secondandnew.dk eller ringe på telefon 21343122.

9. Er varerne fra webshoppen også i jeres fysiske butik?
Svar: Ja, samt yderligere et stort sortiment udover det du ser på webshoppen.

10. Kan jeg returnere en vare?
Svar: I tilfælde af at du har fortrudt dit køb, har du hos os 14 dages returret. Du betaler selv retur-porto og pakken skal sendes direkte til vores adresse. Pakken skal sendes til SecondAndNew.dk Parkgade 49, 6400 Sønderborg. Når pakken er modtaget, krediterer vi beløbet til det kreditkort der blev anvendt ved bestilling.

11. Hvor ofte får i nye vare hjem?
Svar: Vi får løbende nye vare hjem til vores webshop og showroom.